Una arquitecta que fa llibres

Puc ensenyar-te el meu treball? Només serà un moment, em va dir la Pia.

A partir d’ aquesta pregunta vaig tenir la sort de conèixer la Pia Wortham. Va ser en motiu del 6è Festival del llibre d’autoedició i llibres d’artista ILDE que se celebra al Pati Llimona de Barcelona. Una proposta creada per la il·lustradora italiana Elisa Pellacani per tal de presentar petites edicions, creades des de l’enginy, el talent i amb pressupostos gairebé inexistents.

Els creadors dels llibres d'artista dibuixen, retallen, cusen, teixeixen, enquadernen, foraden, construeixen. Utilitzen suports i objectes diversos per transmetre una idea, per proposar un concepte i formalitzar la seva pròpia visió del món.
Es pot considerar Llibre d'artista a gairebé tot allò que l'artista decideix i nomena com a tal. Els creadors dels llibres d'artista parlen de la vida i de la mort, dels records, de la memòria, de ser o tenir, de les pors i dels plaers, dels viatges i dels espais propis, de les mancances i dels somnis utilitzant suports diversos, materials alternatius i amb un acabat impecable.

Vaig passar per aquesta mostra de llibres autoeditats una tarda del mes d’abril. L’Elisa em va demanar que fes una xerrada que tingués alguna cosa a veure amb la capacitat de dibuixar i la possibilitat d’editar o fer visible la proposta artística pròpia.
Abans d’iniciar aquesta comesa, vaig tenir una estona per veure les taules dels diversos artistes. Vaig gaudir de molts llibres fets a mà, altres amb dibuixos espontanis fets per dibuixants no professionals, llibres-objecte, llibres i joies, alguns impresos amb tècniques tradicionals, carpetes amb obra gràfica, postals...


Pia Wortham tenia una parada molt petita, però plena de llibres d’un acabat exquisit i d’un equilibri excel·lent entre forma i contingut. Va mostrar-me els seus llibres d’artista impresos a casa seva, amb una enquadernació delicada i molt personal. Em va parlar de connexions, de vinculacions entre temes diversos i de les seves il·lustracions de plantes. Un treball científic, fruit de l’observació i de la minuciositat que, possiblement, li ha proporcionat el seu treball com a arquitecte.

Em va semblar molt suggeridora i atractiva la proposta d’una arquitecte que crea els seus llibres, prenent en consideració la capacitat d’observació dels il·lustradors científics, la seva passió pel detall amb l’intent de representar tots i cadascun dels elements més petits del subjecte representat, i la concepció del temps. Paral·lelament, Pia Wortham també ha creat la sèrie LITTLE BOOKS KITS, una idea a l’abast de tothom per construir el teu propi llibre d’una manera fàcil, particular i molt didàctica.


-Pia, una arquitecta que fa llibres?
Sí, per què no? A l'escola vaig adquirir el gust per construir el que havia imaginat i dibuixat, encara que només fos una maqueta. Va ser una descoberta sorprenent.


-Té a veure l'arquitectura, doncs, amb la narrativa visual?
Si penses un edifici com un recorregut per l'usuari, sens dubte. No has de considerar l’arquitectura com la construcció d’una peça aïllada a l'ordinador.


-És una manera semblant d’actuar i de pensar la d’un arquitecte i la d’un il·lustrador, creador dels seus pròpis llibres?
Per a mi sí. Sempre començo amb dos elements bàsics, la narrativa i l'estructura del llibre. En arquitectura hi ha dues qüestions principals a considerar, els objectius marcats i la consideració de l’espai. En un llibre la idea i els objectius els trio jo. Normalment penso en connexions de coses que m'interessen i analitzo la manera d’explicar-les, o com puc adaptar-les a una estructura en forma de llibre. També passa al contrari, tinc estructures o formats de llibres que estan esperant una idea. Aquestes dues parts creixen i es desenvolupen paral·lelament amb la investigació i en forma de maqueta. Així neixen els meus llibres.

-Em parles de connexions. A què et refereixes exactament?
Em refereixo a conceptes que tenen una relació per una raó especial. Com per exemple una relació simbiòtica d'una espècie de formigues i una planta. O la connexió del plomatge dels ocells amb el nostre propi vestuari humà. Una connexió també pot ser un intercanvi de punts de vista d’un mateix concepte. A vegades, una comparació convida a la reflexió o pot sorprendre per la seva juxtaposició d’idees. És molt interessant…

-Ets una gran lectora. Quins autors són els teus referents i als qui acudeixes sempre?
El meu preferit en qüestions d'història, ciències i natura és Stephen Jay Gould, un biòleg de l'evolució, paleontòleg i històric de la ciència. També parlo amb la meva germana, Erica Wortham, doctora en antropologia que em suggereix lectures. Vaig fer tres llibres basats en un capítol de "La Societat de l'Espectacle" de Guy Debord que semblava ser un pas endavant en els llibres de plantes.


-Els teus llibres estan tots fets a mà? I impresos directament a casa teva?
Si. Treballo amb el meu marit, soci i suport tècnic, l'arquitecte Joan Callís. Ho imprimim tot amb la impressora per als planols. El paper i cartró no requereixen eines diferents a les de fer maquetes per al despatx. És diferent d’estampar sobre cuir on es necessiten eines més especialitzades per l’enquadernació.

-Algun llibre dels teus és molt especial dintre de la teva trajectòria?
Si, però no ho havia pensat abans d’aquesta pregunta; El llibre "La Naturalesa Humana" ha estat un pas important perquè va ser una combinació dels llibres de plantes anteriors i el text de Guy Debord. Són les imatges que m'agraden i m’interessen més.

-I la idea dels LITTLE BOOKS KITS?
Aquesta idea va sorgir a partir de la col·laboració amb una mestra de català de l'Escola Italiana de Barcelona, Maria Palma. El projecte ¨ Libri Creativi ¨ consisteix a establir uns exercicis pràctics per tal de construir un llibre. Va ser Maria qui va fer una proposta concreta. Després vam pensar juntes quin tipus de treball, exercicis pràctics i mètode, caldria proposar per crear un llibre personal. Jo vaig dissenyar l'estructura del llibre i normalment també penso i preparo les peces per què cada alumne construeixi el seu propi llibre o el pugui il·lustrar.

Els kits són una proposta acabada i comercial d'aquesta idea, creada entre les dues. Tothom pot fer el seu llibre amb els LITTLE BOOKS KITS!





-Per a viure dels llibres autoeditats has hagut de fer algunes concessions?

Per arribar a fer dos o tres llibres l'any, cal treballar molts caps de setmana, però quan creo un llibre, no penso en els diners. Els projectes que sorgeixen a les escoles, xerrades, cursos, propostes noves entre els nens i les mestres són estimuls i també m’ajuden a avançar i a creure en el projecte personal. Aquesta és també una manera de viure dels llibres.




-Acudeixes als records de la teva infantesa per crear llibres, per narrar?
Si, sobretot en els llibres de plantes. Les meves vacances a Mèxic eren com expedicions a llocs desconeguts. La necessitat d'observar i catalogar la naturalesa ve de família. El meu avi i els meus oncles feien col·leccions de petxines, orquídies i insectes... És molt important per a mi i per això voldria poder transmetre la importància de la curiositat als meus alumnes.

-Hi ha elements de la natura, propis dels diversos països on has viscut?
Les tres plantes que vaig triar per als meus llibres són plantes molt importants en el record de la meva infantesa a Mèxic, (Acacia cornigera, Mangle vermell, Parota o Guanacaste a Costa Rica. Tot em recorda la sorpresa que vaig sentir quan el meu avi em va ensenyar la simbiosi. Després mentre em documentava i investigava per a crear el llibre "Torito" vaig descobrir, no només la trajectòria de l'evolució d'una planta especifica, també la de la simbiosi en general. Per exemple des del desenvolupament d'una planta en un ecosistema d’una fauna gegant i ara extingida, fins a la importància de certes plantes en la cultura precolombina. Un ventall de punts de vista que m’agrada ampliar, que segueix creixent i que està sempre present en el meu treball artístic i en la recerca de connexions.

-Un projecte ideal per a Pia, quin seria?
M'agradaria fer un llibre sobre Madagascar i descobrir la seva flora i fauna, sempre amb pinzell a la mà.

Gràcies Pia! Seguirem atents als teus llibres i a les teves propostes, creades des de l’observació i des d’una actitud compromesa, atent amb la natura i imaginativament activa. Una manera delicada i minuciosa de construïr llibres a partir del silenci i del rigor.

Enllaços:



3 comentarios :

Mare meva, senyora Anglada, són preciosos aquests llibres. Me'ls vull comprar tots. Gràcies pel descobriment.
1r 1a

Quina autèntica descoberta! L'haurem de seguir de ben a prop. Gràcies Anglada!
2n2a

Un autèntic goig tot el seu treball!

Publica un comentari a l'entrada